Ik ben een streber, ik heb veel ambities en ik wil eruit halen wat erin zit. Dit klinkt als een goede instelling en eigenschap, maar er zit ook een keerzijde aan: teveel willen en (snel) afhaken, waardoor het gaat voelen als falen. Kortom: een doel behalen kan een hele kunst zijn. Nu het nieuwe jaar begonnen is, zijn er veel mensen ook bezig met goede voornemens. We hebben doelen, maar zijn ze wel realistisch? Komen we daar wel waar we willen zijn op deze manier? Of verwachten we teveel van onszelf? Spoiler alert: ja, dat doen we.

Een doel kun je het beste zien als de eindstreep; het uiteindelijke resultaat dat je wilt hebben. De meeste mensen raken gefrustreerd of teleurgesteld wanneer ze dit niet meteen bereiken en zetten hun doel dan opzij, omdat het toch nooit gaat lukken. Dit is zowel begrijpelijk als ontzettend jammer, want er is een reden waarom je dit doel wilt bereiken! Dit kan je ook als je de aanpak veranderd.

Haalbare doelen


Ik kan je verzekeren dat er niemand op deze aarde is die gelijk van 0 naar de volle 100% kan, dit hoef je dus ook echt niet van jezelf te verwachten. Pak je doel erbij en vraag jezelf af welke stappen je moet zetten om die eindstreep te bereiken. Deze stappen zijn kleinere doelen binnen jouw eindresultaat en ik noem ze altijd de haalbare doelen. Je mag namelijk ook gewoon super trots zijn op jouw vorderingen en hier even bij stilstaan.

Een van mijn doelen voor dit jaar is om ongeveer een half uur buiten te kunnen lopen, omdat dit beter is voor mijn gezondheid. Ik heb veel last van stress en spanningen, maar ook vind ik het belangrijk om in beweging te blijven en conditie op te bouwen. Dit is echter geen haalbaar doel voor mij, maar wel een eindresultaat die ik wil bereiken. Er zijn verschillende stappen die ik hiervoor zou moeten zetten, maar om mezelf niet te ontmoedigen of tijdsdruk te bezorgen focus ik me de komende 3 maanden op haalbare doelen:

  • Dagelijks fietsen (hometrainer) of een andere vorm van beweging om mijn huidige conditie in stand te houden.
  • Elke twee weken een minuut langer fietsen om de 30 minuten te behalen. 30 = max.
  • Goed letten op mijn huidige dieet zodat mijn lichaam de kans krijgt om zich te herstellen en gewicht (vocht) te verliezen.
  • De eerste stappen buiten zetten, zonder te focussen op de hoeveelheid minuten of de afstand die ik loop.

Doordat de bovenstaande doelen haalbaar zijn, is de stap om eraan te beginnen een stuk minder moeilijk. Het helpt me om mijn uiteindelijke resultaat te behalen zonder telkens teleurgesteld te zijn, hierdoor ik het volhouden ook een stuk makkelijker. Dit doe ik met al mijn doelen.

Wat zijn jouw doelen?